Ik ben huurder van Dunavie

Overstappen: makkelijk en gratis

In Kalkoven gaan we via een warmtenet over op duurzame warmte. Aansluiten op het warmtenet is voor huurders van Dunavie gratis. Een mooie kans om ook uw woning betaalbaar en duurzaam te verwarmen.

Woont u in een eengezinswoning, dan bepaalt u zelf of u meedoet. Woont u in een appartement, dan krijgt het hele appartementenblok een aansluiting als meer dan 70% van de huurders mee wil doen. Dunavie en de warmteleverancier zorgen ervoor dat uw woning een aansluiting krijgt.

Deze woningen krijgen een aansluiting

Huurders van Dunavie in Kalkoven hebben in januari 2022 een voorstel van Dunavie ontvangen om aan te sluiten op het warmtenet. De reacties op dat voorstel zijn op 1 maart 2022 verzameld en geteld. De uitkomst is als volgt:

  • De drie flats aan de Hoorneslaan worden aangesloten op het warmtenet. 
  • En 34 eengezinswoningen waarvan de huurder akkoord is gegaan, worden aangesloten op het warmtenet.

De drie flats aan de Reygersberglaan worden niet aangesloten op het warmtenet.

Doet u ook mee?

  • Woont u in een eengezinswoning? U kunt zich nog tot 30 april 2022 aanmelden als u dat nog niet eerder bij Dunavie heeft gedaan. Eengezinswoningen kunnen per woning een aansluiting krijgen op het warmtenet, ook als de buren niet meedoen. U bepaalt dus zelf of u meedoet.
  • Woont u in een appartement? Een aansluiting van een appartementengebouw is een gezamenlijk besluit. Als genoeg huurders instemmen, dan krijgt het hele appartementengebouw een aansluiting. Hiervoor is een akkoord nodig van meer dan 70% van de huurders in het gebouw. De telling was dit voorjaar. Daaruit volgde dat drie appartementengebouwen van Dunavie een aansluiting krijgen op het warmtenet.

  • Overstappen is gratis: alle eenmalige aansluitkosten worden vergoed
  • Elektrisch koken is veiliger en schoner dan koken op gas
  • U krijgt van de gemeente Katwijk een vergoeding voor een elektrische kookplaat en voor een nieuwe pannenset bij aanmelding vóór 15 februari 2022
  • U krijgt van de gemeente Katwijk een bedrag van € 500 bij aanmelding vóór 15 februari 2022
  • U draagt bij aan minder CO2-uitstoot voor een leefbare wereld.

De monteur staat al voor de deur voordat de klacht is gemeld 

Nel van Dam (secretaris) en Peter Bekker (voorzitter) van stichting Huurdersbelangen de Duinstreek wonen zelf niet in Kalkoven. Toch keken ze op uitnodiging van Dunavie mee met het plan van warmtebedrijf InWarmte voor deze wijk. “We kijken mee om de belangen van huurders goed te beschermen. Maar als onze straat aan de beurt is, doen we zeker mee.”

Voorzitter Peter Bekker is ervan overtuigd. “Nederland moet van het gas af en gaan vergroenen. Een warmtenet is dan een energiezuinige oplossing. Maar ook de kosten zijn - als het goed is - zuiniger. En het is natuurlijk belangrijk dat we voor gas niet langer van Rusland afhankelijk zijn.”

Aantrekkelijke deal
Voor huurders is het nu heel aantrekkelijk om mee te doen, vindt Peter. “Huurders krijgen cadeautjes zoals een inductiekookplaat en nieuwe pannen. En de verhuurder draait op voor de aansluitkosten en een deel van de vastrechtkosten. Ook regelen ze het weghalen van je gasmeter. Dat scheelt enorm. Daarom hebben best veel huurders belangstelling om mee te doen: 178 huurwoningen van de 320 woningen doen mee.”

Ook de presentatie van het warmtebedrijf maakte indruk. “We kregen een heel goede uitleg, het verhaal was tot in de puntjes verzorgd. Het bedrijf is al heel ervaren met 5.000 aansluitingen door het hele land. Ook onze vragen werden goed en uitvoerig beantwoord.”

Service en klantvriendelijkheid
Nel en Peter letten vooral ook op de service en klantvriendelijkheid van het warmtebedrijf. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de installatie kapot is? “Ze zijn 24/7 bereikbaar, geen wachttijden aan de telefoon en er zijn altijd monteurs in de buurt. Omdat InWarmte op afstand fouten kan vaststellen, staat de monteur bij wijze van spreken al voor de deur, voordat de klacht gemeld is. Kapotte onderdelen worden direct gerepareerd of vervangen. Klanten geven het bedrijf een 8.2 voor service en klantvriendelijkheid.”

“Als er wat aan de hand is, kun je dat als bewoner volgen via een speciale app,” vervolgt Peter. “Lost het warmtebedrijf een probleem niet snel genoeg op, dan tikken de gemeente of de Autoriteit Consument en Markt het bedrijf op de vingers. Ook komt er een geschillencommissie waar mensen met klachten bij kunnen aankloppen. En huiseigenaren kunnen gebruikmaken van gereduceerde prijzen om de woning te isoleren. Het moet natuurlijk nog wel waargemaakt worden,” vinden Peter en Nel.

Stijgende energieprijs
Wel vraagt Peter zich af wat de afrekening is aan het eind van het jaar? “In verschillende proefprojecten kregen deelnemers een extra factuur door de stijgende energieprijzen. Je sluit als bewoner een overeenkomst af op basis van een gemiddeld verbruik van warmte. Heb je een strenge winter, dan heb je kans dat je moet bijbetalen aan het eind van het jaar. Maar dat geldt natuurlijk ook als je gas gebruikt.”

Een aantal huurders doet niet mee, heel zonde, vindt Peter. “Misschien kan Dunavie ze alsnog aanmoedigen om mee te doen? Wij zouden het wel weten. Als wij aan de beurt zijn, doen we zeker mee,” zo besluiten Nel en Peter hun verhaal.

Dunavie en het warmtebedrijf regelen alle werkzaamheden in uw woning. De overlast is beperkt, dus u kunt gewoon in de woning blijven. Alles bij elkaar gaat het om een paar dagen werk, zoals het:

  • verwijderen van uw cv-ketel 
  • plaatsen van een warmte-afleverset 
  • aanbrengen van thermostaatknoppen op alle radiatoren 
  • verzwaren van uw elektriciteitsaansluiting tot 3 x 25 Ampère zodat u elektrisch kunt koken 
  • aanleggen van de elektrische kookaansluiting in de keuken
  • afvoeren van uw gasfornuis of gaskookplaat (indien gewenst) 

Dit regelt u vooraf zelf:

  • opzeggen van uw gas-contract
  • afsluiten van een leveringsovereenkomst met het warmtebedrijf
  • uw woning opruimen zodat er gewerkt kan worden

U betaalt een vaste prijs voor het onderhoud aan het warmtenet en een variabele prijs voor de hoeveelheid warmte die u verbruikt. Net als bij aardgas wijzigt de prijs die u voor warmte moet betalen per jaar.

U krijgt een korting op de maximale prijzen die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) jaarlijks vaststelt. Hierdoor betaalt u met het warmtenet in Kalkoven niet méér dan iemand met een gasaansluiting die evenveel warmte gebruikt.

Warmtetarief Kalkoven is losgekoppeld van de aardgasprijs maar mag nooit hoger zijn dan het warmtetarief volgens ACM.
Jaar Variabel leveringstarief Opslag duurzame energie Energie energiebelasting Totaal/m3 Warmte-tarieven conform ACM/GJ1 Verwacht warmtetarief Kalkoven gelijk of minder dan;
2018 0,3329 0,03449 0,31461 €0,68 € 24,05  
2019 0,3505 0,0634 0,35469 €0,77 € 28,47  
2020 0,284 0,09378 0,40301 €0,78 € 26,06  
2021 0,415 0,10297 0,42176 €0,94 € 25,51  
2022 €1,9 € 53,95 € 43,56

Het variabele tarief per gigajoule (GJ) voor het warmtenet in Kalkoven is in 2022 maximaal € 43,56.

Huurders van Dunavie betalen € 301,09 per jaar (prijspeil 2022) aan vastrecht voor het warmtenet. Dat is flink minder dan het totale bedrag aan vaste kosten dat volgens de ACM per jaar in rekening mag worden gebracht. U betaalt minder omdat u korting krijgt op het vastrecht en omdat Dunavie € 211 per jaar aan het warmtebedrijf betaalt vanwege uitgespaarde kosten voor onderhoud en vervanging van de CV-ketel.  

U vindt hier een kostencalculator. Deze calculator geeft een indicatie van uw verwachte kosten voor het warmtenet (prijspeil 2022).

Alle genoemde bedragen voor vastrecht worden jaarlijks aangepast op basis van de maximale prijzen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De genoemde bedragen zijn inclusief btw. Omdat warmte met elektrische pompen wordt opgewekt, wordt de maximale prijs van warmte elk jaar gecorrigeerd met de prijsontwikkeling van elektriciteit. Bovendien kan het tarief per GJ niet hoger worden dan het maximumtarief van de ACM (in 2022 is dat € 53,95).

De inschrijftermijn van 15 februari 2022 is voorbij. Maar woont u in een eengezinswoning van Dunavie, dan heeft u extra bedenktijd. U kunt zich nog tot 30 april 2022 aanmelden. Heeft u toch interesse? Neem dan telefonisch contact op via 071 - 820 0800 of stuur een mail naar hoornesaardgasvrij@dunavie.nl.

Hoe gaat het verder? 

In maart 2022 is InWarmte geselecteerd om het warmtenet aan te leggen. Inmiddels is bekend dat het minimale aantal deelnemers van 200 woningen is behaald. Op dit moment werkt InWarmte aan het uitvoeringsontwerp van het warmtenet. Voor de zomer verwachten we dat InWarmte zich presenteert aan de bewoners en meer informatie kan verstrekken. Oplevering van het warmtenet is gepland voor 2028. Kijk hier voor de planning

Meer weten?  

Kijk bij vraag en antwoord of uw vraag erbij staat. Stuur anders uw vraag per mail naar hoornesaardgasvrij@dunavie.nl